АКТУАЛЬНІ НОВИНИ

 
   

КОНТАКТИ
Інформація повинна бути вільною.
Посилання — норма пристойності.




При використанні матеріалів посилання на джерело обов'язкове. Copyright © 2018-2025.
Top.Mail.Ru


 Мобільних операторів просять заправитися: зв'язок при відключеннях світла забезпечать генератори


Сьогодні, 15:00 |

У владі знайшли спосіб, як забезпечити українців мобільним зв'язком навіть при тривалих відключеннях електроенергії. Однак подобається він далеко не всім.

 

За останні три роки в українців виробився простий рефлекс: якщо зникає світло – зникає й зв'язок.

У перший рік масованих обстрілів це сприймали з розумінням: жодна мобільна мережа у світі не здатна працювати під час масштабних відключень електроенергії. Але на третій рік війни проблема зв'язку стала настільки гострою, що про неї окремо заговорив президент Володимир Зеленський. Влітку 2024 року на Ставці вперше обговорили нові, досить жорсткі вимоги до мобільних операторів, які передбачали великі інвестиції та глибоку модернізацію мереж.

За рік оператори, попри скепсис, конфлікти й довгі переговори в урядових кабінетах досягли помітного прогресу. Цієї осені, під час нових ударів по енергетичній інфраструктурі, це показало свої результати: мобільний зв'язок, хоч і з перебоями, тримався по 8-10 і навіть більше годин без електрики.

Однак останні тижні показали іншу реальність: росіяни змінили тактику і б'ють по енергосистемі жорсткіше. Масштабні атаки балістикою та спроби "відрізати" від світла цілі області, особливо прикордонні Сумську й Чернігівську, означають значно триваліші відключення.

Розуміючи ці ризики й можливе подальше погіршення ситуації в енергетиці, держава вирішила знову підняти планку: зобов'язати мобільних операторів ще сильніше резервувати мережі. Логіка на найвищому рівні проста: безпрецедентні ризики для енергетики тягнуть за собою безпрецедентні вимоги до мобільної інфраструктури.

ЕП дізналася, як держава уявляє роботу мобільного зв'язку цієї зими, які ризики це створює для операторів і чи не доведеться в підсумку за все це заплатити абоненту.

Як раніше мобільні оператори готувалися до блекаутів

Під час масштабних відключень світла влітку 2024 року Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) вже оновлював вимоги до роботи базових станцій мобільних операторів. Те рішення відображало позицію Ставки верховного головнокомандувача щодо необхідності зберегти зв'язок під час блекаутів.

Нові вимоги викликали шок та обурення на ринку. ЕП тоді детально описувала, чому в зазначені строки і в такому масштабі оператори не можуть виконати задум влади. Так і сталося: усі прописані в розпорядженні дедлайни НЦУ були зірвані.

Однак енергосистема зіграла на користь зв'язку. Зима 2024-2025 років минула без масових відключень і прогнози про "20 годин без світла на добу" не справдилися. Відсутність блекаутів дозволила уникнути повторення проблем із зв'язком, які українці відчули влітку 2024 року.

Паралельно мобільні оператори продовжували купувати обладнання, щоб підтягнути мережі до десятигодинної автономної роботи. Ще восени 2024 року представники компаній у розмовах з ЕП найчастіше називали горизонт закінчення підготовки в середині літа 2025 року.

Хоча навесні 2025 року попередні вимоги офіційно пом'якшили (про це далі), частині операторів вдалося наблизити свої мережі до десятигодинного рівня резервування.

Утім, із значним посиленням російських обстрілів енергетичної інфраструктури готовність мереж працювати 8-10 годин без світла, на думку керівництва держави, може виявитися недостатньою. Як стало відомо ЕП, на одному з останніх засідань Ставки, яке відбулося наприкінці жовтня, ухвалили нові вимоги до мобільних операторів.

За словами співрозмовників ЕП в уряді, рішення вирішили зробити непублічним, пояснюючи це небажанням розкривати ворогу деталі заходів із забезпечення звʼязку під час можливих блекаутів. Однак наскільки реально втілити такі умови?

Безстрокове резервування

У торішніх розпорядженнях НЦУ йшлося про те, що не менше 25% базових станцій в кожній області мають бути підключені до генераторів із запасом пального або обладнані змінним блоком акумуляторних батарей на 72 години без електрики.

Нові вимоги стосуються збільшення частки базових станцій з генераторами. Тепер частка таких БС залежатиме від області. Це реакція на ризики, з якими енергосистема стикатиметься взимку в різних регіонах.

Якщо раніше розрахунок був на автономну роботу протягом 10 годин, то тепер, скоріше за все, вважається, що відключення можуть тривати понад 10 годин і проміжків з електрикою може бути замало, аби встигати заряджати батареї.

У результаті мобільні оператори знову опинилися в ситуації масштабного дооснащення мереж. Торік їм довелося встановити сотні тисяч акумуляторних батарей на десятках тисяч базових станцій. Тепер, за словами співрозмовника ЕП на ринку, потрібно буде купити близько 15 тис. генераторів.

Точної оцінки витрат поки немає, але представники кількох компаній говорять про додаткові інвестиції на мільярди гривень. Процес купівлі генераторів уже стартував і триватиме десь до кінця року.

За словами джерел ЕП в уряді, зміни щодо підтримання мобільного зв'язку прямо відповідають загрозам нових обстрілів та руйнуванню генерації. Там визнають, що завдання дійсно досить амбітне, але наголошують, що трійка операторів має ресурс для підготовки. Про це свідчать фінансові показники компаній.

Попри нові вимоги, у настроях операторів відчувається радше прийняття, ніж спротив. "Ми розуміємо виклики, які стоять перед енергосистемою, і готові посилювати захист мереж. Найбільше хвилює не так закупівля, як організація процесу: зробити так, щоб тисячі генераторів вчасно вмикалися, заправлялися та обслуговувалися", – каже співрозмовник ЕП на ринку.

ЕП надіслала запити трьом мобільним операторам щодо нових вимог, але на момент публікації матеріалу отримала відповіді тільки частково.

У "Київстарі" підтвердили отримання розпорядження НЦУ щодо посилення вимог до стабільності мереж, але його зміст не розголошують через гриф "для службового користування". Оператор запевняє, що підтримує контакт з державними та місцевими органами задля забезпечення зв'язку навіть у критичних умовах.

У lifecell зазначили, що 94% їх мережі здатні працювати автономно до 10 годин, а 23% базових станцій забезпечені генераторами для триваліших знеструмлень. За їхніми даними, це дозволить забезпечити до 70% мережі автономною роботою під час тривалих відключень.

У компанії не прокоментували нові вимоги держави. Там лише зазначили, що співпрацюють з органами влади, і наголосили на комплексності завдання: закупівля, логістика, технічне обслуговування. забезпечення пальним.

Потрібна армія підрядників

В останні тижні голови обласних військових адміністрацій у соцмережах регулярно звітують про наради з мобільними операторами, екстреними та комунальними службами. Тема всюди одна: як забезпечити безперебійний мобільний звʼязок в умовах можливих відключень електроенергії.

Найпоказовішою стала нарада на Київщині. Там повідомили, що в області сформували 125 мобільних бригад, які мають оперативно обслуговувати базові станції, перевозити та підключати генератори, реагувати на позаштатні ситуації. На базі цих бригад запускають пілот у Золочівській, Дівичківській та Бучанській громадах, щоб протестувати алгоритми залучення, правила взаємодії між операторами й адміністраціями на рівні регіону.

Крім того, недавно Мінцифри почало пропонувати українцям оплачувано заживляти БС мобільних операторів своїми генераторами. "Якщо ви маєте генератор потужністю від 7,2 кВт, під'єднайте його та отримуйте орієнтовно від 110 до 140 грн за годину. Наприклад, за 12 годин роботи живлення базової станції фізособа отримає орієнтовно 1 320 грн, юридична – близько 1 720 грн", – зазначало міністерство.

Такі пілоти – це частина домовленостей між державою та операторами щодо виконання нових вимог. Як кажуть кілька співрозмовників ЕП на ринку, головний виклик – не стільки купити і встановити генератори, скільки забезпечити їх безперервну роботу.

"Купити генератори ми можемо. Найбільше питання не в залізі, а в пальному", – каже співрозмовник ЕП на ринку. Для базових станцій потрібні генератори потужністю понад 7,2 кВт, які в середньому споживають близько чотирьох літрів пального на годину. Стандартної 20-літрової каністри вистачає на 5-6 годин роботи, тоді як за рішенням НЦУ окремі БС мають бути готові працювати автономно до 72 годин.

Якщо масштабувати це на планові закупівлі, ідеться про понад 4,5 млн літрів пального, які треба завезти, зберігати і вчасно доставляти до майданчиків. Як жартує один співрозмовник ЕП, операторів підштовхують до придбання бензовозів.

Для виконання таких завдань доведеться з нуля будувати логістику: від закупівель до доставки пального на тисячі розкиданих по країні майданчиків. При цьому щільність БС різна: десь це десять обʼєктів у радіусі 15 км, а десь – одна БС за 150 км від обласного центру.

За словами співрозмовників ЕП серед операторів, без системної співпраці з ОВА такий обсяг роботи виконати неможливо. Потрібна армія людей, які тижнями можуть нічого не робити, а потім дві-три доби поспіль запускати, заправляти й перевіряти генератори по всій області.

Замість висновку

Історія з новими вимогами НЦУ нагадує торішню. Тоді для реалізації ухваленого "нагорі" амбітного рішення місяцями придумували стратегію розв'язання проблеми на нижчих щаблях влади разом з компаніями. Зрештою, коли тема мобільних мереж відійшла для влади на другий план, липневе розпорядження тихо пом'якшили.

Якщо попередня зима пройшла без значних відключень електроенергії, то прогнози на цю менш оптимістичні і включають погодинні відключення протягом усієї зими. Попри це співрозмовники ЕП на ринку не виключають, що нові вимоги теж можуть переглянути, як це сталося з попередніми.

Поки що модернізація мереж потребуватиме більших ресурсів. Лише на пальне для роботи базових станцій трьох мобільних операторів протягом 72 годин можуть піти близько 400 млн грн. За даними джерел ЕП, компанії ще рахують майбутні бюджети, тому не знають, чи виллються нові вимоги в підвищення абонплати для користувачів.

Нарешті головне: генератори навряд чи стануть "чарівною пігулкою" для зв'язку під час блекаутів. Вони не розраховані на безперервну роботу: їм потрібні паузи, сервіс, заміна мастила. Масове встановлення генераторів не зробить зв'язок таким самим, як у мирний час, хоча й може істотно підвищити стійкість мережі і забезпечити мінімальні послуги.

Вирішальним фактором залишається поведінка користувачів. Вони можуть і критично перевантажити мережу, і допомогти їй витримати пікові навантаження. Ідеальний сценарій – коли люди заздалегідь дбають про резервування домашнього інтернету і під час відключень використовують мобільну мережу переважно для дзвінків та смс. Тим, кому потрібен стабільний інтернет за будь-яку ціну, доведеться переходити на xPON та інші рішення з глибшим резервуванням.

Інакше навіть за умови, що всі базові станції працюють, а домашні маршрутизатори – ні, мобільна мережа все одно "лягатиме" під тиском трафіку. Це вже було: на екрані смартфона відображається LTE, але жодна сторінка не завантажується.

Читайте також
Всі оператори запустили VoWiFi: як нова технологія змінює зв’язок під час відключень
Джерело

Газета: Слово
 

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.