Електробуси проти маршруток: в Одесі знову намагаються налагодити роботу громадського транспорту
9-08-2023, 11:00 |
Про необхідність використання в Одесі електробусів міська влада заговорила ще сім років тому. Цей екологічно чистий засіб пересування, на радість одеситів, мав замінити ненависні маршрутки та зв’язати між собою віддалені райони міста комунальним транспортом. Перед війною в Одесі кілька електробусів таки з’явилися — майнули й зникли. Наразі у муніципалітеті збираються цей проект відновити. Про плюси та мінуси електробусів і про те, коли одесити нарешті зможуть на них їздити, дізнавалася «Одеське життя».
Перша «ластівка» на маршруті №10
Запустити перші в Україні електробуси в Одеському департаменті транспорту обіцяли ще у 2017 році. Екологічно чисті та маневрені вони змогли б охопити райони міста, де немає контактної мережі. І згодом — стати альтернативою маршруткам.
Щоправда, серійного виробництва електробусів в Україні тоді не було. І умільці з КП «Одесміськелектротранс» самостійно зробили перший власний екземпляр – переобладнали із чеського тролейбуса Skoda 90-х років випуску. Коштувала реконструкція міському бюджету 3,5 мільйона гривень, втричі дешевша за вартість нової машини. А основною фішкою одеської розробки, за словами майстрів, стала можливість заряджатися на ходу.
2019 року електробус вийшов на маршрут тролейбуса №10. До того ж паралельно проходив тестові випробування по вулиці Балківській, яка досі позбавлена електротранспорту.
Умільці з ОМЕТ планували зібрати ще чотири екземпляри. Але щось пішло не так. Вже наступного дня електробус не міг закінчити свій маршрут. І більше не з’являвся.
Недовгий маршрут Балківською
електробус на контактній мережі
У 2021 році міська влада двічі намагалася закупити шість електробусів. Але тендери у травні та липні не відбулися.
З’явилися електробуси на багатостраждальній Балківській лише у жовтні. Щоправда, всього три машини, і знову-таки виробництва КП «Одесміськелектротранс».
Курсували вони маршрутом, що з’єднував Молдаванку та Далекі Млини з центральною частиною міста: вулиця Корнюшина — залізничний вокзал. Від вокзалу до Пересипського мосту машини працювали як тролейбус — під контактною мережею. А потім опускали штанги і продовжували рух на акумуляторній батареї.
Оскільки електробусів на маршруті було недостатньо, інтервал їхнього руху був досить тривалий — 24-27 хвилин. І оскільки нових машин у найближчому майбутньому не передбачалося, проект потихеньку прикрили. Тим більше що після початку повномасштабної агресії Росії почалися перебої з електрикою.
Проект оновлення громадського транспорту
Водночас ще 2017 року в країні стартував проект «Міський громадський транспорт в Україні». В рамках його реалізації планувалося оновлення парку комунального громадського транспорту, реконструкція його інфраструктури, впровадження електронного квитка. Фінансування проекту – за рахунок кредитів Європейського інвестиційного банку та Європейського банку реконструкції під держгарантії. Приєдналося до програми й КП «Одесміськелектротранс».
У рамках участі у цьому проекті у 2018 році Одеса отримала 47 тролейбусів. Але від ідеї придбання електробусів міська влада не відмовилася.
Електробуси кращі за маршрутки
електробус на Балківській
У лютому 2022 року Верховна Рада ратифікувала фінансову угоду щодо другого етапу проекту «Міський громадський транспорт в Україні». Одеса подала заявку на закупівлю 30 електробусів. Але з початком повномасштабної війни проект зрозуміло заморозили. Нещодавно відновили знову.
— Наразі вже зрозуміло, що Одесу точно ніхто не захопить. І тому можна думати про майбутнє,
– прокоментував рішення голова транспортної комісії Одеської міськради Петро Обухов.
За словами віце-мера Одеси Сергія Тетюхіна, електробуси купують для вирішення конкретного завдання — покращення транспортного сполучення між селищем Котовського та центральною частиною міста.
— Купівля 30 електробусів дасть змогу замінити на екологічно чистий транспорт 60 маршруток, що курсують у цьому районі, — заявив віце-мер. — Це наша планова робота щодо розвитку міського громадського електротранспорту та поступової заміни маршрутних таксі на більш комфортний та сучасний транспорт.
За попередніми розрахунками, довжина маршруту, яким курсуватимуть електробуси, складе 35 кілометрів; тривалість оборотного рейсу — 108 хвилин; інтервал руху — 6-8 хвилин.
— Мерія запропонувала запустити електробуси вулицею Семена Палія, далі — Миколаївською дорогою, спуском Маринеско і через Преображенську — до вокзалу, — деталізує маршрут Петро Обухов. — В принципі це логічно. Тому що на вулиці Семена Палія немає взагалі жодного муніципального громадського транспорту, а лише маршрутки. Сподіваюся, відновлять електробус і на Балківській.
Обіцяного три роки чекають?
Наприкінці сесії міськради участь Одеси у другому етапі проекту «Міський громадський транспорт в Україні» була прийнята одноголосно. Але це зовсім не означає, що електробуси покотяться Одесою вже найближчим часом. Коли проведуть конкурс на постачання машин, у мерії наразі не знають. Реалізація таких проектів – процес тривалий. Упорядкування документів та його узгодження ведеться з безліччю бюрократичних процедур. Наприклад, на конкурс із купівлі багатосекційних трамваїв місто витратило три роки: з 2019-го по 2022-й. І хоча переможця визначили, поки жодного нового вагона поставлено не було.
— Мине ще півтора року на підписання всіх документів та погодження їх у Європейському інвестиційному банку. Тільки після цього буде проведено тендер та визначено виробника цих електробусів. І ще, напевно, потрібен буде як мінімум рік, щоб їх виготовили та встановили у місті зарядні станції, — вважає Петро Обухов. — Тому за найоптимістичнішим сценарієм раніше 2026 року ми електробуси не побачимо.
Кредит можна «заморозити»
Європейський інвестиційний банк
Для придбання електробусів КП «Одесміськелектротранс» має намір взяти кредит у Європейському інвестиційному банку у розмірі 13 мільйонів євро. Кредитні умови узгоджені: фіксована ставка – 2,34%, термін погашення позики – до 22 років плюс п’ять років – пільговий період.
— Перші виплати цього кредиту будуть не раніше 2027-2028 років. Нині ми ні копійки на це не витрачаємо. Якщо раптом так вийде, що 2026 року війна ще не закінчиться, то ми зможемо просто цей напрямок знову «заморозити» і не витрачати гроші. Тож із цього погляду — це абсолютно безпечна історія,
— вважає депутат.
Загалом, віримо у ЗСУ, наближаємо нашу перемогу та сподіваємось, що після звільнення України одесити на електробусах таки зможуть покататися.
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.