Секрети штрих-коду: гарантія якості чи електронний цінник
22-04-2024, 13:00 |
Нещодавно у світі відзначили день народження штрих-коду, за допомогою якого вдалося автоматизувати багато процесів у торгівлі, спростити та прискорити обслуговування покупців. Розповімо, як з’явився штрих-код, навіщо він потрібен і яку інформацію несе.
«Важке дитинство» штрих-коду
Ще 1932 року студент факультету економіки Гарвардського університету Воллес Флінт запропонував «прив’язати» до кожного товару перфокарти. Покупці мали б обирати перфокарти, а менеджер — сканувати їх спеціальним пристроєм. Однак впровадження геніальної ідеї обходилося настільки дорого, що про неї вважали за краще забути.
Через півтора десятка років знову-таки студенти, але цього разу технологічного інституту, запропонували схожу ідею. Вони розробили лінійний штрих-код на основі технології азбуки Морзе. Спочатку штрих-код мав форму кола, а в 1952 році він набув звичного нам вигляду. Щоправда, в комерційних цілях його використали вперше тільки 1974 року — на упаковках жувальної гумки Wrigleys.
Секретний шифр ліній і пробілів
Сьогодні застосовують переважно два типи штрих-кодів:
американський універсальний товарний код UPC, який складається з чорних ліній і 12 цифр;
європейська система кодування EAN, яка складається з 13 цифр.
Кожен із цих кодів застосовується в різних галузях, але найчастіше сьогодні ми можемо побачити європейський код.
Штрих-код являє собою чергування чорних і білих смуг різної ширини, розташованих паралельно одна одній. У кожній комбінації зашифрована певна інформація. Сканер зчитує її і передає на комп’ютер.
Хоча штрих-код сьогодні наносять на будь-які товари, не потрібно надавати йому занадто великого значення — адже це просто інший спосіб маркування продуктів, який використовують замість цінників. Наявність штрих-коду на товарі не гарантує його якість і справжність. І навіть підробка штрих-коду в наш комп’ютерний вік, за словами відомого Остапа Ібрагімовича, це така дрібниця, про яку навіть смішно говорити.
Штрих-код проти QR-коду
Штрих-коди були винайдені задовго до QR-кодів, проте QR-код сьогодні стає набагато популярнішим. Річ у тім, що QR-код містить більше інформації, сканується швидше і простіше. Крім того, в QR-коді можна зашифрувати не тільки інформацію, а й відправити повідомлення або поставити лайк, його можна редагувати, змінювати дизайн.
Якщо штрих-код не збігається з країною-виробником…
У будь-якому магазині нерідко можна побачити товар зі штрих-кодом України — 482, при цьому на пакуванні написано, що виготовлений він, наприклад, у Китаї. Це зовсім не означає, що товар — підробка. Річ у тім, що, найімовірніше, його вироблено на замовлення української торгової марки. А в такому разі право на випуск зазначених товарів належить компанії, яка офіційно зареєстрована в Україні. Відповідно, на товар наноситься і штрих-код нашої країни.
Дізнайся, звідки товар
00-13 — США та Канада
30-37 — Франція
380 — Болгарія
383 — Словенія
385 — Хорватія
400-440 — Німеччина
460-461 — Росія
471 — Тайвань
474 — Естонія
475 — Латвія
477 — Литва
481 — Білорусь
482 — Україна
484 — Молдова
486 — Грузія
489 — Гонконг
45, 49 — Японія
569 — Ісландія
57 — Данія
590 — Польща
599 — Угорщина
619 — Туніс
64 — Фінляндія
690 — Китай
70 — Норвегія
729 — Ізраїль
73 — Швеція
750 — Мексика
759 — Венесуела
76 — Швейцарія
770 — Колумбія
773 — Уругвай
775 — Перу
779 — Аргентина
780 — Чилі
789 — Бразилія
80-83 — Італія
84 — Іспанія
850 — Куба
859 — Чехія та Словаччина
860 — Югославія
869 — Туреччина
87 — Нідерланди
880 — Південна Корея
885 — Таїланд
888 — Сінгапур
90-91 — Нова Зеландія
955 — Малайзія
Як розшифрувати штрих-код?
Що стосується цифр внизу, то вони призначені тільки для людини і несуть таку інформацію:
перші дві-три цифри — код країни-виробника;
наступні п’ять цифр — код підприємства-виробника або продавця;
п’ять цифр за ними — інформація про товар: 1-ша цифра — найменування товару, 2-га цифра — споживчі властивості, 3-тя цифра — розмір або вага, 4-та цифра — склад, 5-та цифра — колір;
остання цифра називається контрольною — її використовують для перевірки правильності зчитування коду сканером. Дуже рідко в кінці можна побачити ще одну цифру — знак товару.
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.