Українська асоціація медіабізнесу, Асоціація незалежних регіональних видавців України та Національна спілка журналістів України вдруге наголошують на необхідності запровадження низки заходів, необхідних для безперебійного і своєчасного інформування громадян України та забезпечення доступу до інформації професійної якості на всій території нашої країни.
Зупинка всіх видів бізнесу в умовах карантину створила загрозливу ситуацію для забезпечення громадян України якісною інформацією, яку готують і подають на сторінках газет, журналів та веб-сайтів видавничі компанії України. Економічні втрати видавців за підсумками цього року прогнозуються на рівні 50—90% від рівня доходів 2019-го. Це означає, що велика кількість видань з місцевою сферою розповсюдження припинить своє існування — і цей процес уже йде.
Водночас, з огляду на те, що на осінь нинішнього року заплановані місцеві вибори, значущість якісної журналістики для захисту демократичних свобод в Україні зростає.
Звертаємо вашу увагу на те, що послаблення українських ЗМІ, а це, як зазначалося, становить значну загрозу для інформаційної безпеки України, відбувається на фоні активізації зусиль на підтримку своїх медіа у країні-агресорці — Російській Федерації. Так, за повідомленням газети «Комерсант» (https://kommersant.ru/doc/4342398), комітет Держдуми з інформполітики 12 травня опрацював пакет заходів з підтримки російських медіа та видавничої галузі. Зокрема, передбачається включення медіакомпаній до переліку таких, що найбільше постраждали від кризи, спричиненої пандемією CОVID-19. А серед заходів підтримки — внесення преси в перелік непродовольчих товарів першої необхідності, заборона зростання ціни газетного паперу, лібералізація рекламного законодавства, встановлення для медіакомпаній-орендарів нульової вартості оренди об’єктів державної та комунальної власності тощо.
Це той самий перелік заходів підтримки, про який УАМБ, НСЖУ та АНРВУ писали у попередньому зверненні ще 27 березня (див. «ЧН» за 2-4 квітня). Звертаємо вашу увагу: якщо російські медіа отримають підтримку у своїй державі, а в цей же час українські медіа продовжуватимуть долати економічні наслідки пандемії коронавірусу самостійно, без підтримки нашої держави, це суттєво збільшить ризики посилення інформа-ційного впливу на мешканців України, загрози інформаційній безпеці країни та створить нові потужні виклики під час передвиборної кампанії.
Тому видавці та журналісти повторно звертаються до Кабінету Міністрів, Верховної Ради та Президента України з наполегливим проханням підтримати такі першочергові заходи із забезпечення доступу населення до професійних медіа як до соціально важливого ресурсу:
1. Внести пресу до переліку товарів, доступ до яких має бути забезпечений через працюючі мережі продуктових магазинів та супермаркетів.
2. Внести точки роздрібного продажу преси до переліку об’єктів інфраструктури, які мають працювати й забезпечувати інформаційну безпеку в Україні. Більшість кіосків торгують сьогодні також засобами особистої гігієни (маски, антисептики), розміщуються на вулиці, є практично закритими приміщеннями, де контакт продавця і покупця набагато менший, аніж покупця та касира у супермаркеті.
3. Відкрити можливість безперебійного перевезення преси від друкарень до точок роздрібного продажу для компаній, які спеціалізуються на пресовій логістиці.
4. Розширити перелік місць, де може здійснюватися торгівля пресою. Додати пресу до асортименту супермаркетів та аптек.
5. Отримати від «Укрпошти» гарантії своєчасної доставки преси передплатникам. Вирішити в оперативному порядку можливість тимчасового (на період дії карантину) зниження тарифу на доставку періодичної преси.
6. У часи рекордного падіння рекламних доходів усіх медіа і для запобігання припинення виходу медіа запровадити податкові канікули для редакцій — тимчасово скасувати податок на доходи для працівників редакцій (ПДФО) та ПДВ з продажу преси. Встановити на період дії карантину пільгову оренду для редакцій та кіосків преси — 1 грн на місяць.
7. З метою підтримки редакцій місцевих видань розмістити у газетах місцевої сфери розповсюдження соціальну рекламу за рахунок коштів бюджетів (як національного, так і місцевих), виходячи з вартості 1 грн за один екземпляр тиражу за передплатою. Таким чином передплатники місцевих видань гарантовано отримають достовірну інформацію від уряду та МОЗ (понад 50% яких — це літні люди в зоні найвищого ризику смертності від коронавірусу). Така дія буде найуспішнішою, бо убезпечить літніх людей, підтримає найбільш вражені кризою місцеві газети та стане ефективною таргетованою комунікацією для уряду.