АКТУАЛЬНІ НОВИНИ

 
   

КОНТАКТИ
Інформація повинна бути вільною.
Посилання — норма пристойності.




При використанні матеріалів посилання на джерело обов'язкове. Copyright © 2018-2024.
Top.Mail.Ru


 Поки сонце зійде


26-01-2022, 13:00 |

До всіх бід, про які йдеться в опублікованій у попередньому номері заяві НСЖУ (див. «Стійкість місцевих ЗМІ як запорука свободи слова», «ЧН» за 13-15 січня), додалася ще одна: обласне комунальне підприємство «Видавництво «Чорномор’я» оголосило про чергове — цього разу десь на третину — підвищення вартості поліграфічних послуг. Ось такий «подарунок» отримала наша редакція до різдвяних свят.

 

Але повернімося до заяви НСЖУ. Хто і що б не казав, а Національна спілка журналістів України нині є, по суті, єдиною інституцією, яка переймається проблемами засобів масової інформації й тих, хто у них працює. Причому робить це не разово і не від нагоди до нагоди, а послідовно, цілеспрямовано і, що не менш важливо, фахово, дивлячись на ці проблеми не збоку, як, скажімо, деякі грантові експерти чи не персоніфіковані об’єднання-рухи, а зсередини, очима своїх членів (а їх — понад 18 тисяч), які — принаймні абсолютна більшість — є професіоналами ме-дійної справи, бо заробляють на хліб насущний журналістським ремеслом. Чи то в газеті, чи на радіо й телебаченні, чи в електронних ЗМІ. Так-от, якщо дивитися не збоку, а зсередини, що, як уже мовилося, й робить НСЖУ, то ситуація у медійній сфері, особливо на локальному рівні, вкрай загрозлива. Для самих ЗМІ, для свободи слова і для інформаційної безпеки держави.

Безперервне здорожчання паперу, друкарських послуг і тарифів на доставку періодики, провал, передусім через так зване реформування «Укрпошти», передплатної кампанії, обмежені фінансові можливості тих, хто бодай що-небудь читає, бідність й одноманітність рекламного ринку, відсутність пільгових засад для спонсорства та меценатства — все це, обтяжене коронавірусною пандемією, зависло над незалежними медіа Дамоклевим мечем. І той меч може впасти на будь-кого будь-коли. Що, власне, вже й сталося з тими, за даними опитування НСЖУ, 20 відсотками місцевих газет, які припинили свій вихід упродовж двох останніх років. На жаль, кількох видань не дорахувалася й Одещина («Савранські новини», «Миколаївський вісник», «Промінь», «Одеський дачник», «Окна»).

Тож пропозиції Спілки, з огляду на згубну тенденцію, — невідкладні. А це, нагадаю, створення й наповнення достатнім фінансовим ресурсом державного Фонду розвитку місцевих медіа; запровадження для редакцій до кінця карантинного періоду «податкових канікул»; надання їм пільгових кредитів для збереження видань і робочих місць; введення мораторію на підвищення «Укрпоштою» тарифів з оформлення передплати й доставки періодики; забезпечення паритетних засад у висвітленні діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування; заборона виселення друкованих ЗМІ з приміщень, які вони займали до реформування, тощо.

Ці та деякі інші невідкладні заходи, рекомендовані НСЖУ, могли б додати у цей надскладний час місцевим ЗМІ стійкості, а така стійкість є запорукою свободи слова в Україні. До речі, саме на цю тему Спілка за-кликає провести ще й парламентські слухання, залучивши до обговорення та напрацювання спільних підходів і законодавців, й урядовців, і поштовиків, і, звісно ж, журналістську спільноту.

Як на всі ці застереження й ініціативи відреагують Президент, у Верховній Раді, уряді, Міністерстві культури та інформаційної політики, що опікується (чи опікується?) ЗМІ, «Укрпошті» — передбачити важко. Певніший такий прогноз від НСЖУ: «Якщо кількість місцевих медіа скорочуватиметься такими темпами, як нині, то за п’ять років в Україні зникне половина локальних газет, телерадіокомпаній та онлайн-видань».

На цьому, власне, можна було б поставити крапку. Проблеми, що обсіли місцеві ЗМІ, для багатьох з них, якщо не для більшості, без хоч якоїсь державної підтримки є непереборними. Ну хіба допустимо, щоб з кожним здорожчанням паперу, друкарських чи поштових послуг газети пропорційно підвищували й закладену на рік передплатну ціну? А як домогтися своєчасної доставки періодики, якщо «Укрпошта», захопившись «оптимізаційними» процесами, позакривала в селах свої відділення й тепер навідується туди вряди-годи, наскоками? Як вплинути на органи державної та місцевої влади, щоб вони не відкривали нових підручно-слово-співних газеток-бюлетенів, а оприлюднювали ухвалені ними рішення та звітували про свою діяльність у незалежних виданнях, причому робили це не на політичних чи особистісних, а на конкурентних умовах? Як забезпечити виконання прописаної у законі норми про виплату всім реформованим (тобто роздержавленим) ЗМІ одноразової допомоги? Таких проблемних запитань — десятки. Й усі потребують невідкладних відповідей-дій.

Часу на «розгойдування» таки й справді нема. Бо, як кажуть у народі, поки сонце зійде, роса очі виїсть.

Іван МЕЛЬНИК,
редактор газети «Чорноморські новини»,
член правління НСЖУ.

 

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.