Вчителі просять скасувати нову систему оцінювання школярів: петиція набрала 25 тисяч підписів
16-02-2025, 13:00 |
Українські вчителі підписали петицію про скасування нових рекомендацій Міністерства освіти і науки щодо оцінювання результатів навчання школярів 5-9 класів.
Звернення на сайті Кабміну набрало 25 тисяч підписів, тож уряд має його розглянути.
Підписанти вважають, що нові рекомендації "зовсім не сприяють покращенню якості освітнього процесу", а тільки створюють додаткове бюрократичне навантаження для вчителів.
"Рекомендуємо переглянути підхід до оцінювання результатів навчання в загальній середній освіті і напрацьовувати прості та ефективні методи оцінювання", – йдеться у петиції.
Що передбачають нові рекомендації щодо оцінювання
Нагадаємо, 2 серпня 2024 року МОНзатвердило рекомендаціїщодо оцінювання у 5-9 класах вперше з 2011 року.
Згідно з роз’ясненням МОН, яке "УП. Життя" отримала ще у серпні 2024 року, відтепер вчителі мають оцінювати не завдання, а групи результатів навчання: знання, навички, ставлення, цінності.
"У критеріях оцінювання 2011 року, які використовували школи до 2023/2024 навчального року, був основний акцент на знаннєвому компонентові. Якщо учні відтворювали частину знань, це могло вважатися високим рівнем досягнень.
Натомість реформа "Нова українська школа" і Державний стандарт базової середньої освіти, який уряд затвердив 2020 року, базуються накомпетентнісному підході(знання + уміння +цінності + ставлення)",
– пояснює МОН у відповідь на запит "УП. Життя".
Кожна галузь має чітко визначені групи результатів. Це означає, що під час оцінювання одного завдання педагог можеоцінювати одразу кілька уміньі пропонувати різні типи завдань, які передбачають різні рівні з урахуванням таксономії Блума.
Наприклад, початковий рівень роботи з інформацією передбачає її розпізнавання, пригадування та відтворення. Далі може бути виокремлення окремої інформації зі всієї маси, переказ своїми словами, аналіз, і так завдання поступово ускладнюється.
Опис кожного бала 12-бальної шкали оцінювання подано з урахуваннямнаскрізних умінь:
читання з розумінням,
вміння висловлювати власну думку усно і письмово,
вміння критично й системно мислити,
здатність логічно обґрунтувати позицію тощо.
Також у критеріях 2024 рокуробота з інформацією закладенав кожну освітню галузь.
Вміння працювати з текстовою, візуальною та іншою інформацією мають розвивати під час вивчення як мови, так і математики чи мистецтва.
Що залишилося незмінним в оцінюванні
Спільними для старих і нових критеріїв залишаються рівні знань та 12-бальна шкала.
Кожен рівень складається з 3 балів, які в сумі дають 12.
початковий (1-3 бали);
середній (4-6 балів);
достатній (7-9 балів);
високий (10-12 балів).
Проте школи можуть використовувативласну шкалу оцінювання, а вже потім переводити її у 12-бальну шкалу під час виставлення підсумкової річної оцінки.
Як вчителям оцінювати учнів за новими критеріями
МОН рекомендує педагогам надавати перевагуформувальному оцінюванню, тобто відстежувати динаміку розвитку конкретного учня/учениці.
"Саме формувальне оцінювання дозволяє коригувати освітній процес. Це ті реперні точки, які дозволяють простежити, як учень ішов з пункту А в пункт Б і що він на певному проміжку досяг.
Якщо ми говоримо про підсумкове оцінювання, то тут оцінюють не прочитаний текст, не написаний твір, а результати навчання, які визначені в державному стандарті. Тобто там чітко визначено очікувані результати навчання, тому саме на них має орієнтуватися вчитель, пропонуючи учням завдання", – пояснюють у відомстві.
Загалом для організації оцінювання результатів навчання вчителі мають:
визначити форми формувального і підсумкового оцінювання під час планування освітнього процесу на семестр;
формулювати зрозумілі для учнів навчальні цілі на основі обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом.
Важливо, що на відміну від 2011 року, відтепервчителі зобов’язані ознайомлювати учнів з критеріями оцінювання, причому не тільки з загальними чи галузевими, що стосуються конкретної дисципліни. Учень має розуміти, скільки балів отримає за кожне завдання і кожну роботу.
Також вчитель може змінювати, добирати види діяльності й фіксувати навчальні досягнення як на кожному уроці, так і черездіагностувальні проміжні роботи.
Вони можуть бути спрямовані на оцінювання певної групи чи груп результатів навчання. І вчитель може сам визначати, як саме проводити таке оцінювання.
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.