Як змінилися зарплати в центральних органах влади

Реформа оплати праці 2024 року стосувалася більшість центральних органів виконавчої влади та їх територіальних підрозділів. Проте не всіх.
Наразі понад 25 категорій "спеціальних" органів залишаються поза системою грейдів через конституційні гарантії незалежності (суди, НБУ, Національна рада з питань телебачення, НКРЕКП), антикорупційну специфіку (НАБУ, САП, ДБР, БЕБ, НАЗК), статус військовослужбовців (Національна поліція, СБУ, ДПСУ) або підзвітність безпосередньо Верховній Раді (Рахункова палата, ФДМУ, Офіс Омбудсмена).
Для цих органів оплата праці визначається профільними законами з прив'язкою до прожиткового мінімуму або середньої зарплати по економіці, що зазвичай забезпечує вищий рівень оплати порівняно із загальною системою оплати праці на державній службі.
Олександр Саєнко, який з 2011 року займався реформою надання адміністративних послуг в Україні, вважає: ключова проблема державної служби не стільки у низьких зарплатах, скільки у хаосі та ручному керуванні.
Попри реформу грейдів у законодавчих пропозиціях знову простежується бажання протягнути "політичних улюбленців" – установи із зарплатами вищими, ніж у решти. Знову з'являються "рівніші серед рівних", у яких зарплати і зросли найбільше.
Зокрема, митники. У травні 2025 року Кабмін оновив систему оплати праці працівників митних органів. Середній посадовий оклад керівництва центрального апарату Держмитслужби (голова та два заступники) – 221 тис. грн, з яких голова отримує – 90,2 тис. грн. Оклад спеціаліста – 75 тис. грн, а начальника регіональної митниці – 54,1 тис. грн.
Попри підвищення зарплат і криміналізацію контрабанди, поки що жоден контрабандист за ґратами не опинився. Питання перезавантаження митниці залишається відкритим.
Також суттєво зросли зарплати в Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку (переважно у керівництва, яке вважають близькими до колишнього голови Офісу президента Андрія Єрмака) – на 133% (з 29,6 тис. грн до 69 тис. грн). Зарплати у Національному агентстві з питань запобігання корупції (НАЗК) зросли на 110%, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг – на третину, до 93 тис. грн на місяць.
Саме "спецоргани" стали головними бенефіціарами нової реальності. Ці установи вже на початку 2024 року загалом мали на 34% вищі зарплати у порівнянні зі звичайними держслужбовцями: 45,4 тис. грн проти 33,9 тис. грн.
Після реформи цей розрив не лише не скоротився, але й збільшився до 44%: у жовтні 2025-го "спецоргани" платили в середньому 74,2 тис. грн, тоді як "звичайні" – 51,6 тис. грн.
При цьому деякі спецоргани поєднали підвищення зарплат зі скороченням штату. Наприклад, Фонд державного майна підвищив зарплати на 91%, але зменшив чисельність працівників на 8%. Нацкомісія з цінних паперів збільшила оплату на 133%, скоротивши штат на 4%.
Цей феномен не випадковий: статистичний аналіз виявив слабку, але стійку негативну кореляцію між зростанням зарплат і зміною чисельності. Коефіцієнт становить -0,156 для всіх органів і -0,277 для "спецорганів".
Установи, які суттєво підвищили зарплати, частіше скорочували або менше нарощували штат. Це класичний "трейд-офф" обмежених бюджетних ресурсів: можна платити вищі зарплати меншій кількості людей або менші зарплати більшій кількості.
"Спецоргани", маючи окрему систему фінансування і більшу автономію, обрали перший шлях. Проте корупційні скандали, які їх супроводжують, залишають питання щодо ефективності цих видатків.
Джерело