АКТУАЛЬНІ НОВИНИ

 
   

КОНТАКТИ
Інформація повинна бути вільною.
Посилання — норма пристойності.




При використанні матеріалів посилання на джерело обов'язкове. Copyright © 2018-2024.
Top.Mail.Ru


 МЕДИЧНА РЕФОРМА ЗА ВЛАСНОЮ ІНІЦІАТИВОЮ


6-04-2019, 14:00 |

У країнах Західної Європи тривалість життя в середньому на 10 років довша, ніж в Україні. Одна з причин — якісніша медицина, яка є не безкоштовною, але доступною для кожного громадянина. Наша країна лише розпочала зміни в цьому напрямку, але вже має позитивні досягнення.

Торік у нас розпочалася медична реформа, спрямована на те, щоб кожен українець отримав доступ до якісної медичної допомоги. З її стартом держава фінансує медичні заклади за принципом «гроші йдуть за пацієнтом». Кожна особа може вільно обрати свого сімейного лікаря, а бюджетні кошти надійдуть до того медзакладу, в якому він працює. Після таких змін зарплати україн-ських лікарів зросли подекуди у 2—3 рази, а медичні заклади почали закуповувати устаткування, якого раніше бракувало. З’явилися й нові сервіси для пацієнтів: на прийом до лікаря можна записатися онлайн або телефоном. Телефоном можна отримати й консультацію.

Медичні картки, рецепти, направлення та лікарняні поступово переводять в електронний формат.

Втім, деякі медичні заклади розпочали реформування за власною ініціативою, ще до офіційного старту реформи. Так, на півночі Одещини місцева громада почала запроваджувати зміни на два роки раніше.

НЕ ЧЕКАЮЧИ «ВІДМАШКИ»

У серпні 2015-го в рамках адміністративно-територіальної реформи було утворено Балтську міську об’єднану територіальну громаду. До її складу уві-йшли Балтська міська, а також 27 сільських рад цього району. А вже за півроку, у січні 2016-го, в Балтській ОТГ було створено Центр первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД), який став неприбутковим комунальним підприємством. Нині він складається із 6 амбулаторій та 27 фельдшерсько-акушерських пунктів.

За словами головного лікаря Балтського ЦПМСД Романа Колонтая, зміни в закладі розпочали з того, що дані всіх пацієнтів поступово перенесли до електронної бази. «Ми розуміли, що потрібно комп’ютеризувати наш заклад, і 2016-го комп’ютеризували всіх наших сімейних лікарів. Отже, вже тоді ми відмовилися від застарілих статистичних форм», — каже головлікар.

Нині Балтський центр первинної медико-санітарної допомоги обслуговує майже 42 тисячі місцевих мешканців. Після комп’ютеризації, що стала першою у низці змін, пацієнтам забезпечили комфортніші умови отримання медичних послуг. Скажімо, у закладі створили кол-центр, до якого можуть звернутися всі охочі, щоб записатися на прийом до лікаря й отримати необхідну інформацію. Пацієнти із сільської місцевості за направленням сімей-ного лікаря мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті до лі-карні. А для зручного пересування сімейних лікарів між населеними пунктами було придбано службовий транспорт — мопеди й автомо-білі. Це значно пришвидшило при-їзд меди-ків під час термінових викликів додому. В новоствореному центрі спочатку відчували брак кваліфікованих кадрів. Тому немісцевих ме-дичних спеціалістів вирішили забезпечити житлом та опла-чувати вартість комунальних послуг.

Усі ці нововведення відбулися за підтримки Балтської міської ради. Керівництво медичного закладу не мусило доводити необхідність змін, бо з місцевим профільним відділом порозумілися одразу. Це підтверджує і начальник відділу охорони здоров’я міськради Станіслав Чорний. «Створення медичного закладу нового формату відбулося, бо люди чекали змін, і ми розуміли: це треба робити вже зараз», — розповідає пан Станіслав. Тоді, в 2016-у, завдяки залишку коштів і перевиконанню бюджету Балтська ОТГ змогла додатково виділити на охорону здоров’я майже 2 мільйони гривень. Ці гроші витратили здебільшого на ремонт амбулаторій та фельдшерсько-акушерських пунктів у селах громади. Бюджетним коштом організували й роботу денного стаціонару в лікарні. Пацієнтів з гіпертонією, ішемічною хворобою серця чи стенокардією почали лікувати безкоштовно.

Придбання необхідного устаткування, капітальний ремонт медичних закладів, запровадження електронних карток пацієнтів — усі ці нововведення здійснили в Балтському центрі первинної медико-санітарної допомоги ще до офіційного початку медичної реформи. Сама ж реформа прискорила позитивні зміни.

КОМФОРТ ДЛЯ ЛІКАРІВ — КОМФОРТ ДЛЯ ПАЦІЄНТІВ

Медичні працівники задоволені змінами. Лікар загальної практики із 23-річним стажем та сімейний лікар Балтського ЦПМСД Оксана Немченко (на знімку) розповідає: «Після старту медичної реформи наш центр з-поміж перших уклав договір із Національною службою здоров’я України. Завдяки злагодженій роботі керівництва і колективу він уже в першій хвилі отримав фінансування». З початком медичної реформи змінилися умови оплати праці лікарів. Відтепер їхня зарплата залежить від кількості декларацій, які вони уклали з пацієнтами. Пані Оксана відверто зізнається: із запровадженням реформи її зарплата зросла більш ніж утричі: «Якщо раніше я отримувала 5 тисяч гривень, то тепер мені платять 16 тисяч гривень на місяць».

Завдяки сучасному ремонту медичний заклад став комфортнішим як для працівників, так і для відвідувачів. У кожному кабі-неті лікаря встановили комп’ютери з доступом до електронної бази пацієнтів, інтернету й системи Helsi. З гідними умовами праці в молодих спеціалістів з’явився потужний стимул працювати краще і не шукати заробітку деінде. Медична сестра Балт-ського центру Юлія Заєць має 2,5 року стажу. Одразу після медучилища дівчина прийшла працювати сюди. Зізнається, що хотіла далі навчатися на фармацевта, але переваги роботи в Балті змусили її змінити наміри: «Я наразі відклала ці плани. Мене все влаштовує, мені тут добре. Умови праці чудові. Поки що йти звідси я не хочу, будуватиму свою кар’єру тут».

Пацієнти теж відзначають разючі зміни на краще. Місцева мешканка Наталія Борисівна розповідає: «Стало комфортніше, бо нема черг. Раніше приходили — були черги до будь-якого лікаря. Треба було витратити півдня, щоб потрапити на прийом. Тепер дуже зручно, бо можна записатися телефоном на потрібний час, проконсультуватися з лікарем і прийти до нього без черги. Лікарі якось інакше ставляться, зовсім інакше. Більше розпитують, дають ширші рекомендації».

Водночас, усі зазначені зміни не зазіхнули на гаманці пацієнтів. Послуги для них залишилися безкоштовними — їх вартість оплачує Національна служба здоров’я України. Щоб розповісти людям про всі нововведення, медичний заклад створив тематичні брошури, буклети та відеоролики. А для працівників навіть розробили власну форму одягу. «Ми розуміли, що взяли високу планку і мусимо або підтримувати її, або підвищувати. Так сталося, що ми й далі її підвищуємо», — з горді-стю каже головний лікар Роман Колонтай. У центрі планують невдовзі збільшити кількість лікарів і вже розпочали підготовку до відкриття реперфузійного відділення — спеціалізованого закладу для негайної допомоги при інфаркті міокарда.

ЗГУРТОВАНА ГРОМАДА — ЗАПОРУКА УСПІХУ

У кожній окремій країні медицина працює за індивідуальною моделлю. Але всюди якісна медицина є ознакою успішного та прогресивного суспільства. Важливі зміни відбуваються там, де згуртована громада самотужки рухається вперед, а держава цьому сприяє. За підтримки міської влади та громади керівництво Балтського центру первинної медико-санітарної допомоги ініціювало позитивні зміни, не чекаючи вказі-вок згори. Тепер цей медичний заклад є одним з найуспішніших прикладів реалізації медичної реформи. Балтський центр ПМСД повною мірою використовує нові можливості та стабі-льно рухається вперед, запроваджуючи якісні зміни.

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа», що втілюється польським Фондом міжнародної солідарності у співпраці з українськими громадськими організаціями «Інтерньюз-Україна» та «Товариство Лева». Проект реалізується за кошти Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), а також за кошти Програми «Підтримка демократії», що у свою чергу фінансується з Програми польського співробітництва задля розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.


Газета: Чорноморські новини
 

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.