Цей концерт — єдиний гастрольний виступ оркестру в Німеччині — організований у співпраці з Фондом Берлінського філармонійного оркестру і за підтримки уповноваженої Федерального уряду Німеччини з питань культури та ЗМІ.
«У злочинній загарбницькій війні проти України здійснюються цілеспрямовані атаки на пам’ятки і скарби культури. За цим стоїть спроба путінського режиму послабити й зрештою знищити українську ідентичність. Ми не можемо цього допустити! Тому у лютому я закликала всі культурні організації в Німеччині більше демонструвати мистецтво, культуру і музику з України, щоб показати, якою самодостатньою і багатою є українська культура. Виступ Національного одеського філармонійного оркестру дає нам можливість краще познайомитися з українською музичною традицією. Тому цей концерт є не лише проявом нашої солідарності, а й водночас — проявом потужної культурної ідентичності України», — наголосили Клаудія Рот, державна міністерка Німеччини з питань культури та ЗМІ.
«Ми дуже раді, що Національний одеський філармонійний оркестр і його головний диригент Хобарт Ерл змогли прийняти наше запрошення виступити на цьогорічному Берлінському музичному фестивалі — попри всі перешкоди та надзвичайно складні умови для репетицій і подорожі, зумовлені війною. Концертна програма подарує нам можливість долучитися до особливої музичної культури, якій західноєвропейський музичний світ досі приділяв мало уваги. Нехай цей гастрольний виступ на Берлінському музичному фестивалі стане для всіх нас важливим проявом солідарності з українським народом і символізуватиме наш протест проти війни й підтримку гуманності та надію на мир», зазначили Андра Цічман, керівниця Берлінського філармонійного оркестру, та Вінріх Гопп, художній керівник Musikfest Berlin.
На концерті 6 вересня НОФО під керівництвом Хобарта Ерла із солісткою Тамарою Стефанович виконали твори українських композиторів, які особливим чином відображають історію, зокрема й історію музики та культури України. На завершення — Друга симфонія Яна Сібеліуса, прем’єра якої відбулася 8 березня 1902 року під керівництвом самого композитора в Гельсінкі.
Український вечір у Берлінській філармонії відкрив твір «Дитинство», фрагмент з музики до фільму «Тіні забутих предків» (1965) тоді ще 26-річного композитора Мирослава Скорика (1938—2020). Цей фільм вірменського режисера Сергія Параджанова представляє українську культуру на багатьох рівнях і був відзначений як фільм з СРСР на престижних міжнародних фестивалях. Нью-Йоркський кінофестиваль 1966 року наголошував на значенні музики у стрічці: «Співи, народні пісні, атональна музика — все це в поєднанні з фантастичною роботою камери робить цей фільм вражаючим шедевром».
Композитор і піаніст Микола Лисенко (1842—1912) ще інтенсивніше займався українською народною музикою і як етнограф видав кілька збірок народних пісень, які стали основою для музикознавства. Він вважається винахідником нових форм музичної композиції та основоположником національного стилю. Його «Елегія» оp. 41 №3, яка спочатку була написана для фортепіано, і прозвучала на Берлінському музичному фестивалі в оркестровій редакції.
У виконанні піаністки Тамари Стефанович прозвучав концерт для фортепіано № 3 «Ave Maria» композитора — уродженця Криму Алемдара Караманова (1934—2007).
Загалом у програмі Musikfest Berlin 2022 прозвучать 50 творів близько 40 композиторів та композиторок у 28 концертах. Серед запрошених гостей — оркестри та ансамблі зі США, Нідерландів, Великобританії, Бельгії, Італії, Грузії.