АКТУАЛЬНІ НОВИНИ

 
   

КОНТАКТИ
Інформація повинна бути вільною.
Посилання — норма пристойності.




При використанні матеріалів посилання на джерело обов'язкове. Copyright © 2018-2024.
Top.Mail.Ru


 Виплати пенсіонерам, переселенцям та ветеранам: що не так із заявами чиновників


19-02-2025, 13:00 |

Нещодавно в Мінсоцполітики оприлюднили результати своєї роботи за минулий рік. Ми проаналізували цей звіт про досягнення, якими хизуються в міністерстві, і що з ними не так.

 

Виплати пенсіонерам, переселенцям та ветеранам

Наприкінці січня відбулася презентація основних результатів роботи Мінсоцполітики за минулий рік. На перший погляд, результати вражають і відомство дійсно вирішує чимало важливих питань. З другого боку, там записали у досягнення і те, що було зроблено ще до 2024 року, і те, що поки взагалі не зроблено, а лише є в планах. Крім того, деякі речі навіть складно назвати досягненням.

Отже, зупинимося на ключових пунктах досягнень 2024 року, які наводить міністерство, і додамо трохи власних роздумів з цього приводу.

  • Про фінансування та індексацію пенсій:

736,4 мільярда гривень спрямовано на фінансування пенсій, проіндексовано пенсії для 10 мільйонів українців на 8%.

Наш коментар. Чи є в цьому безпосередньо досягнення міністерства, якщо виплата пенсій – це прямий обов’язок держави? Також залишається відкритим питання, чи на належному рівні відбулася згадана індексація.


  • Про обмеження захмарних пенсій:

обмежено надмірно високі пенсії, призначені за спеціальними законами.

Наш коментар. Це сталося вже в 2025-му, а не в 2024 році. До того ж, до такого рішення є чимало процедурних питань, про що ми писали раніше.

  • Про допомогу пенсіонерам з прифронтових територій:

пенсіонерам на прифронтових територіях виплачено додатково понад 1,9 мільярда гривень (завдяки підтримці Всесвітньої продовольчої програми ООН).

Наш коментар. Тут відомство само визнає, що це міжнародна підтримка. Тим не менш, приписують цю заслугу собі, хоча вона полягає лише в адмініструванні цих виплат.

  • Про виплати переселенцям:

спрощено механізм отримання пенсії українцям, які переїхали з Криму і окупованих районів Донецької та Луганської областей.

Наш коментар. Можливо, це єдине справжнє досягнення, яке сталося після ухвалення в квітні 2024 року Закону №3674-ІХ. Раніше пенсіонерам, які переселилися з Криму на підконтрольну Україні територію, в поновленні української пенсії відмовляли. Знов-таки, рішення ухвалено Верховною Радою. Міністерство, своєю чергою, допомагало в опрацюванні самого законопроєкту.

  • Про пенсію за балами:

ініційовано пенсійну реформу.

Наш коментар. Якщо йдеться про запровадження бальної системи, то ця ініціатива була оголошена прем’єр-міністром ще в 2023 році. Наприкінці 2024 року було оприлюднено попередню версію закону, після чого питання відклали на 2025 рік. Ініційовано – не означає реалізовано.

  • Про підтримку переселенців:

1. в 2024 році допомогу на проживання отримали понад 1,2 мільйона внутрішньо переміщених осіб (ВПО), на це з держбюджету спрямовано 38,5 мільярда гривень;

2. 15 мільярдів гривень спрямовано на компенсацію родинам за знищене житло;

3. розроблено механізм надання субсидії на оренду житла для внутрішньо переміщених осіб;

4. для ВПО із числа людей з інвалідністю та старшого віку запрацювала послуга підтриманого проживання.

Наш коментар. Виплати на проживання для чималої кількості внутрішньо переміщених осіб скасували майже рік тому. Тепер замість цього запровадили субсидію на оренду житла (фактично програма стартувала тільки наприкінці січня 2025 року). Оформити новий вид субсидії буде набагато важче, а суми виплат на родину в середньому будуть меншими, ніж колишня допомога на проживання. Отже, таке досягнення звучить доволі цинічно. Своєю чергою, грошей на компенсацію за зруйноване житло категорично не вистачає. Закладені в бюджеті гроші абсолютно не покривають реальних потреб, що в уряді цілком усвідомлюють, але у звіті не зазначають.

  • Про підтримку родин з дітьми:

  1. виділено понад 3,9 мільярда гривень в рамка програми «Тепла зима» – для виплат малозабезпеченим сім’ям з дітьми та сім’я ВПО з дітьми;

  2. спрямовано 28,4 мільйона гривень на виплати в рамках програми «Дитина не одна» – на дітей, які ще не набули статусу дитини-сироти чи дитини, позбавленої батьківського піклування, та влаштовані в сім’ю родичів, знайомих, прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу;

  3. майже півмільярда гривень з державного бюджету спрямували на оздоровлення та відпочинок дітей;

  4. відкрили 200 Центрів життєстійкості, де всі члени родини можуть отримати психологічну допомогу та соціальну підтримку;

  5. розшири послугу «муніципальна няня»;

  6. поліпшили вміст «пакунку малюка» – до 50 якісних та сучасних речей. За рік пакунок отримали понад 41 тисяча родин, а ще 138 тисячам сімей обрали грошову компенсацію на понад 1 мільярд гривень.

Наш коментар. Більша частина з перелічених заслуг реалізована за рахунок Державного бюджету, а ця його частина в свою чергу наповнена за рахунок міжнародної допомоги. Непомітна на перший погляд, але чимала робота органів соціального захисту полягає саме в адмініструванні цих виплат і послуг.

Намагання якомога більше дітей сиріт прилаштувати до прийомних родин – мета, звісно, благородна. Але таким чином держава розвантажує інтернатні заклади і перекладає відповідальність на суспільство. При цьому створення Центрів життєстійкості, на наш погляд, перетворює Міністерство соціальної політики на «міністерство психології», коли за відсутності належної фінансової допомоги держава намагається допомогти людям хоча б морально.

  • Про підтримку осіб з інвалідністю:

1. в 2024 році спрямовано 19,3 мільярда гривень на виплати особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю з дитинства;

2. міністерство закупило понад 416 тисяч допоміжних засобів реабілітації для понад 108 тисяч людей на загальну суму п’ять мільярдів гривень;

3. суттєво підвищено граничну вартість протезів, зокрема для військових;

4. повністю забезпечено потребу реабілітації дітей з інвалідністю.

Наш коментар. Тут знову в заслуги приписується прямий обов’язок – виплата соціальних допомог, що передбачені законом. Закупівля допоміжних засобів подається так, наче це зроблено за особисті кошти чиновників міністерства. Є питання і до того, як забезпечення засобами реабілітації працює на практиці, а не у звітах.

  • Про підтримку військовослужбовців:

1. в 2024 році запроваджено нову послугу адаптації – щоб допомогти ветеранам повернутися до цивільного життя після демобілізації та налагодити контакт з родинами;

2. запроваджено соціальний супровід у військових частинах – щоб швидко надавати соціальну допомогу та підтримку.

3. спрямовано 12,42 мільярда гривень на різні види соціальних виплат і пільг;

4. підвищено вартість закупівлі протезів і забезпечено найкращі комплектуючі від світових виробників.

Наш коментар. Окрім того, що ми писали у попередніх пунктах, кидається в очі дублювання функцій у різних відомствах: Мінсоцполітики, Міністерстві ветеранів, Мінреінтеграції, яке нещодавно перейменували на Міністерство єдності. Як тут ділити досягнення і провали? На всіх? Чи гарні рішення плюсуємо собі, а невдачі списуємо на сусідні міністерства?

***

Звісно, це лише поверхневий аналіз і кожен пункт потребує окремої уваги. Країна живе і працює у складних умовах і не можна ставити під сумнів абсолютно всі ініціативи. Втім, ця стаття не була б такою критичною, якби йшлося про звичайний звіт. Але ж він подається Міністерством соцполітики із певним пафосом під такими гучними гаслами як: «глобальні зміни та нова філософія підтримки», «глобальні трансформації ключових політик та відновлення справедливості», «ключові досягнення» тощо. На практиці ці красиві слова дуже часто несумісні з суворою реальністю.

Сергій Коробкін

 


Газета: На пенсии
 

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.