АКТУАЛЬНІ НОВИНИ

 
   

КОНТАКТИ
Інформація повинна бути вільною.
Посилання — норма пристойності.




При використанні матеріалів посилання на джерело обов'язкове. Copyright © 2018-2024.
Top.Mail.Ru


 "Не на порядку денному". Чому, незважаючи на війну, заговорили про вибори


9-12-2022, 17:00 |

Незважаючи на дев'ятий місяць повномасштабної війни, в Україні не вщухають розмови про можливі вибори. Низка ЗМІ та Тelegram-каналів активно розкручують інформацію про нібито рекомендації Заходу не переносити голосування до парламенту у жовтні 2023. Наскільки реально юридично переграти ситуацію, реалізувавши виборчий процес у країні, що воює, і хто сьогодні без проблем отримав би депутатський мандат – розбиралися Vesti.ua. 


 

 

Юридичні нюанси

Згідно з Конституцією України чергові парламентські вибори відбуваються в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Верховної Ради. Тобто наступну Верховну Раду українці мають обрати у жовтні 2023 року, а президента – навесні 2024. Як повідомляють деякі українські ЗМІ та Тelegram-канали, останнім часом Захід все активніше рекомендує українській владі не переносити вибори до парламенту, навіть незважаючи на воєнний стан. За їхньою інформацією, часті високі гості у Києві не раз намагалися переконати президента переписати закон, який забороняє проводити виборчі кампанії. У такому разі залишається відкритим питання – чи зможе Україна відмовитися від пропорційної системи з відкритими партійними списками та повернутися до голосування за закритою системою.

“Політичні еліти дійсно повняться чутками, що Офіс президента планує провести навіть дострокові вибори – і парламентські, і президентські – вже навесні 2023 року. Нібито з цією метою чиниться тиск і ведуться переговори з Конституційним судом для ухвалення відповідного рішення. Якщо це справді так, то завдання номер один зараз – переконати парламент внести зміни до Виборчого кодексу, голосування депутатів на цьому етапі юридично буде достатньо”, –

розповів політолог Руслан Бортник.       

У 2020 році вперше вибори в Україні відбулися за “відкритими списками”. Тоді українці обирали владу на місцях. Нова система позиціонувалася як справедливіша, адже конкретного депутата зі списку мають обрати виборці, а не партійні боси. Передбачається така процедура: територія України ділиться на 27 округів, для кожного з яких партія формує свій список із не менш ніж п'яти кандидатів. Виборець на виборах віддає свій голос за партію й одразу (за бажання) – за конкретного кандидата. Той, хто отримає більше голосів, має більше шансів потрапити до парламенту. Вибори до Верховної Ради за цією системою ще не проводилися. У 2012, 2014 та 2019 роках використали змішану систему 50/50: закриті партійні списки плюс мажоритарні округи, де голосували за конкретного претендента.

“В умовах війни жодних розмов про проведення виборів бути не може. Навіть за відкритими списками. Порушувати питання про зміни виборчої системи до закінчення бойових дій немає сенсу. Більш того, я вам скажу, що на сьогодні немає жодної такої законодавчої ініціативи. Тобто це питання взагалі не стоїть на порядку денному. І не забуваймо про чітку позицію самого Зеленського: завершення війни – це звільнення всіх територій країни, включно з окупованим Донбасом і Кримом. Є різні прогнози щодо цього, мовляв, навесні все звільнимо і вже восени встигнемо провести вибори. Але я не був би настільки оптимістичний”,

– каже екс-представник президента у Конституційному суді Федір Веніславський.

Чи можливі вибори за умов війни?

Через бойові дії мільйони українців покинули країну, а багато хто – стали внутрішніми переселенцями, люди масово змінюють місце проживання. Таким чином, нині повернутися до закритих списків було б набагато логічніше. Навіть якщо на час проведення виборів частина українських регіонів залишаться під окупацією РФ, суто теоретично голосування провести було б можливо, оскільки прив'язки до конкретних територій за такої системи немає.

Але є інший нюанс – навряд чи реєстр виборців встигає за врахуванням тих людей, які виїхали з одного в інший регіон і не встигли офіційно зареєструватися як переселенці. Навіть якщо впоратися і з цим моментом, то не виключена ситуація з перенаповненням окремих округів. Наприклад, якщо люди масово виїхали із окупованої Херсонщини й зареєструвалися на Заході Україні. Отже, й депутатів від цих областей у майбутній Раді буде значно більше.

“Розмови про вибори у Верховній Раді розпочалися майже через два місяці після вторгнення РФ. Вихід фактично один  скасувати воєнний стан, а на це ніхто не піде, війну не закінчено. Плюс питання неготовності ЦВК, потрібно щонайменше чотири місяці. Єдиний варіант – повернутися до закритої системи, але, за моєю інформацією, на це навряд чи підуть європейці, вони хвилюються за демократію і владу, але цей момент для них є принциповим, адже вони так довго самі нас підштовхували до відкритих списків”,

– розповів позафракційний народний депутат Дмитро Разумков.

Закриті виборчі списки є не єдиною новацією, яка може бути на майбутніх виборах. Вже давно ходять чутки про те, що влада має намір просунути модель електронного голосування – через додаток “Дія”. У виборів онлайн, щоправда, багато критиків: мовляв, повністю контролюючи цю систему, влада може намалювати будь-які цифри. За певними даними, ще до повномасштабного вторгнення РФ у пропрезидентській фракції розробляли законопроект про електронне волевиявлення. У Комітеті виборців України припускали, що ініціативу Зеленського продиктовано бажанням активізувати електорат.

“Тут міністр Федоров може відіграти ключову роль, наша виборча інфраструктура готова до онлайн-голосування. Проте слід розуміти, що серед тих, хто так голосуватиме – багато молоді, а це здебільшого виборці Зеленського, що, звичайно ж, посилить і позиції самого президента та його партії. Але питання – наскільки такі вибори можуть відбутися прозоро й демократично”,

– політолог Руслан Бортник.

Якщо говорити про бюджет наступного року, то коштів ані на місцеві, ані на парламентські вибори там не закладено. Перший заступник голови Верховної Ради Олександр Корнієнко розповів: “Поки в країні воєнний стан, у нас немає можливості провести вибори. Це неможливо за чинним законодавством і Конституцією”. Водночас зазначив, що за першої ж нагоди Центральна виборча комісія готова буде оперативно звернутися до Міністерства фінансів, а Мінфін подасть до Верховної Ради проект змін до Державного бюджету щодо виділення грошей на виборчий процес.

“Потенційно, за великого бажання, вибори можна було б провести хоч зараз – і за закритими списками, і, наприклад, через “Дію”. Та реально політична ситуація зараз усередині парламенту свідчить про інше. Жодного консенсусу щодо зміни виборчої системи немає. Якщо Рада з трьох спроб так і не спромоглася запровадити дистанційне голосування, то на це й поготів не піде”,

– поділився Дмитро Чорний, народний депутат від “Слуги народу”, член комітету місцевого самоврядування.

Ще одне питання – скількох депутатів обиратимуть українці до Верховної Ради 10-го скликання. Ще задовго до війни президент Зеленський ініціював законопроект щодо зменшення кількості нардепів із 450 до 300. Пояснювали це економією коштів на їхнє утримання. Верховна Рада встигла проголосувати документ у першому читанні. Однак потім питання було поставлене на паузу. Потенційно ініціатива не набирала необхідних 300 голосів “за”. Експерти пояснювали небажання депутатів тим, що президентський законопроект, окрім скорочення чисельності Верховної Ради, передбачав і закріплення на конституційному рівні скасування мажоритарки. А поступитися “солодким” місцем на окрузі готовий був далеко не кожен.

Політична доцільність: про що говорять рейтинги?

Якби вибори все ж таки відбудуться за графіком, у жовтні наступного року, боротьба за цільові аудиторії буде непростою. Медійних майданчиків, де політики могли б заманювати свого виборця, в країні практично не залишилося. За фактом у політичних партій втрачено контакт із народом, зокрема й через телебачення. Інформаційні канали, що залишилися на плаву, не дають належного ефекту.

“Упевнений, зараз серйозно серед партій поки що ніхто не думає про вибори. “Старі” на зразок “Батьківщини” і ЄС зараз намагаються просто зберегти себе. Їхні успіхи залежать від того, як довго їм вдасться протриматися в умовах медійної ізоляції. Але на майбутніх виборах ми обов'язково побачимо нових. До Ради зайдуть блоки волонтерів і військових. Ймовірно, що вистрілить Арестович. Або, наприклад, блогер Ігор Лаченков, який став популярним завдяки Telegram-каналу. Зайти можуть і бізнесмени, на кшталт Гороховського, які відчули себе залученими до громадського життя і захочуть це продовжити”,

– розповів політтехнолог Дмитро Раїмов.

Якби вибори до парламенту відбулися вчасно, у Верховну Раду пройшли б лише три партії: "Слуга народу" (58,4% голосів), партія Притули “24 серпня” (12,5%) і “Європейська солідарність” (11,1%) – дані від “Оперативної соціології” станом на 4 листопада 2022 року. Менш як 5% набирають “Батьківщина”,” Свобода” і “Партія Разумкова”. Для того, щоб оцінити, як війна змінила політичний ландшафт України, варто подивитися дані опитування, проведеного 12-13 лютого 2022 року, яке оприлюднила група “Рейтинг”. Перше місце посіла партія "Слуга народу" (18,3% серед тих, хто визначився), друге – “Європейська солідарність” (17,1%). Третє і четверте місця розділили “Батьківщина” (10,8%) та “Опозиційна платформа – За життя” (9,7%). Далі в межах 5% мали такі політсили: “Партія Разумкова” (5,9%), партія “Наші” Євгена Мураєва (5,5%), партія Притули “24 серпня” (5,3%) і “Сила і честь” Ігоря Смєшка (5,2%).


Газета: Слово
 

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.