— Я вважаю, що з офіційним затвердженням мережі ліцеїв поспішати не варто, краще дочекатися 1 вересня 2024 року. Є висока ймовірність змін у законодавстві, що регулює питання профільної освіти. Але формування мережі ліцеїв на рівні громади варто розпочати вже цього літа, якщо ви досі цього не зробили,
— зазначив Сергій Дятленко, експерт U-LEAD з освіти.
Місцеві ради можуть приймати рішення про створення комунальних ліцеїв. Для цього необхідно дослідити демографічну ситуацію, провести підготовчу роботу з дітьми, педагогами та батьками.
— Наприклад, якщо в громаді у 2023 році менше, ніж 150 п’ятикласників, то про самостійне утворення ліцею годі й говорити. Але ви можете створити профільний навчальний заклад, об’єднавшись з іншою громадою. Тому вже сьогодні треба обговорювати, домовлятися, планувати, «торгуватися» щодо створення такого закладу,
— пояснив експерт.
Це тривалий процес, який вимагає залучення багатьох учасників і комунікації. Про досвід створення ліцею розповіла Олена Заїка, начальниця відділу освіти, молоді і спорту Красилівської міської громади Хмельницької області.
У цій громаді із 30-тисячним населенням уже третій рік функціонує профільний ліцей. Коли відбулося об’єднання, на цій території працювали більше десяти шкіл ІІІ ступеня, які громада не була спроможною розвивати — освітньої субвенції вистачало лише на зарплати, а якість освіти була не найкращою.
Трансформація старшої школи в ліцей тривала понад рік. За цей час провели дослідження серед учнів 10—11 класів щодо предметів та напрямів, які їм необхідні. Сформували колектив вчителів, готових працювати саме в старшій школі. До речі, із понад 300 педагогів громади лише 75 виявили бажання викладати в ліцеї. Водночас звільнень та скорочень вчителів в інших навчальних закладах не відбулося.
«Внаслідок створення ліцею жоден педагог не постраждав»,
— підкреслила Олена Заїка.
Провели роботу з батьками, яким пояснили умови навчання, організацію підвезення ліцеїстів та важливість конкурентної освіти, переконали, що не обов’язково всім дев’ятикласникам іти в старшу школу, оскільки альтернативою може стати профтехосвіта.
У 2021-у до ліцею набрали 167 учнів, які вчилися в семи класах. Наступного року створили ще шість класів десятикласників. Цьогоріч у ліцеї вже навчалося 300 дітей, які здобували освіту на профільному рівні в одному закладі.
— Наші ліцеїсти — переможці конкурсів Малої академії наук різних рівнів. Цьогоріч двоє випускників склали НМТ на 200 балів. Батьки під час опитування говорили, що вони перестали наймати репетиторів. У нас висока конкуренція за учнів. Місто Красилів розташоване за 35 кілометрів від Хмельницького й раніше найкращі школярі йшли до обласного ліцею. Ми дуже боролися за те, щоб вони залишалися в громаді
— поділилася досвідом Олена Заїка.
У результаті громада має можливість постійно оновлювати й розвивати матеріально-технічну базу старшої школи. Ліцей став ресурсним центром та осередком науки для старшокласників і педагогів. У профтехучилищі, яке постійно не «добирало» учнів на бюджет, тепер із набором також усе добре.
— Випускники завжди шукатимуть кращі умови навчання. І завдання засновників комунальних ліцеїв — створити конкурентоспроможний заклад. Із сучасними профільними напрямами, матеріально-технічною базою і педагогами, які постійно підвищують свій кваліфікаційний рівень, — наголосив Сергій Дятленко. І додав: — Саме тому треба розпочати цю роботу вже сьогодні, щоб встигнути до вересня 2027 року впоратися із цими складними завданнями, вирішити які за місяць чи один рік неможливо.
Оксана СТЕЛЬМАХ