Результат дорівнює нулю: Як провалили боротьбу з контрабандою
11-06-2025, 17:00 |
Півтора року тому Україна криміналізувала товарну контрабанду, через яку бюджет втрачає мільярди доларів. За цей час жоден контрабандист не потрапив за ґрати.
Під час великої війни Верховна Радаповернула криміналізацію товарної контрабанди. ЇЇ декриміналізували у 2012 році, залишивши відповідальність лише для специфічних предметів (зброї, культурних цінностей, деревини).
Послаблення пояснювали такими причинами. По-перше, на початку 2010-х існувала необхідність зменшити тиск правоохоронців на бізнес (силовики нерідко зловживали статтею Кримінального кодексу про контрабанду для впливу на підприємців). По-друге, таким чином влада розраховувала збільшити надходження до бюджету від нових великих штрафів. Їх встановили в розмірі 100% вартості незаконно транспортованих товарів з конфіскацією контрабанди.
Проте, як показав досвід, проблема незаконного перевезення товарів через кордон лише загострювалася. За оцінками Державної фіскальної служби (у 2018 році її розділили на митну та податкову служби), втрати бюджету від контрабандних схем сягали десятків мільярдів гривень на рік. Масштабні оборудки з імпортом пального, цигарок та електроніки, "скрутки" на митниці підривали конкуренцію та фінансову безпеку держави.
Після Революції гідності й особливо під час євроінтеграційних змін постало питання, що репресивний метод знову необхідний: контрабандистів слід садити в тюрми, аби поставити бар’єр для тіньової економіки.
"Сам факт наявності кримінальної відповідальності зіграє стримувальну роль... У правоохоронця буде більше важелів для припинення протиправної діяльності та збору доказів винуватості. Тим самим буде забезпечений принцип невідворотності покарання", – так пояснював очікувану користь закону майбутній голова Бюро економічної безпеки (БЕБ) Вадим Мельник у 2021 році.
Кримінальні провадження дають слідству нові інструменти: можна проводити обшуки, негласне стеження, прослуховування, контрольовані закупівлі, чого не дозволялося в рамках справ про адміністративні правопорушення. Експерти сподівалися, що з криміналізацією розкриття схем контрабанди піде швидше і якісніше, а великі тіньові трейдери більше не почуватимуться безкарними.
Важливим фактором стала позиція Європейського Союзу. У січні 2023 року Україна підписала меморандум з ЄС про макрофінансову допомогу на 18 млрд євро, однією з умов якого було відновлення кримінальної відповідальності за масштабну контрабанду товарів до кінця того року. Євросоюзівські партнери вимагали запровадити дієві покарання (реальні строки ув’язнення) за контрабанду.
Для ЄС це питання принципове, адже блок є не лише економічним, а й митним союзом. Гармонізація митних правил, протидія контрабанді та створення єдиної митної території – необхідні етапи на шляху інтеграції України з блоком. Крім того, представників ЄС непокоїть стабільність українських фінансів: контрабанда зменшує надходження до бюджету і підживлює корупцію, що б’є по економічній і політичній стійкості країни.
Тож наприкінці 2023 року парламент ухваливзакон про криміналізацію товарної контрабандиі у 2024 році він набув чинності. Документ передбачив два етапи повернення кримінальної відповідальності: з 1 січня 2024 року – за контрабанду підакцизних товарів (алкоголь, тютюнові вироби, пальне), а з 1 липня 2024 року – за контрабанду інших товарів.
Тобто тепер переміщення товарів через кордон поза контролем митниці – це кримінальний злочин, якщо вартість товарів перевищує такі розміри: близько 25 тис. євро – для підакцизних товарів, 170 тис. євро – для інших.
Нові норми діють уже рік. Чи справдилися покладені на них надії? Поки що статистика не вражає. Кількість справ різко не зросла, правоохоронці масово не відкривають провадження проти контрабандистів.
За даними Офісу генерального прокурора, за майже півтора року правоохоронці зареєстрували 165 кримінальних проваджень за фактами товарної контрабанди. З них лише 42 скеровані до суду, причому жодного – у 2025 році. Вироків є лише вісім: п’ять – за підакцизними і три – за іншими товарами.
Усі вони закінчилися визнанням винуватості і узгодженим з прокурорами покаранням: шість штрафів на загальну суму 3,42 млн грн і два умовні покарання (без ув'язнення) з іспитовим терміном три роки.
Серед обвинувачених – переважно рядові виконавці (водії, дрібні "ділки"). У публічному просторі не було повідомлень про викриття та арешти впливових організаторів схем, хоча їхні імена давно відомі і раніше озвучувалися на засіданнях РНБО. Це підтверджує висновок експертів: системна контрабанда продовжує процвітати в тіні, а новий закон поки що не став для неї серйозною перепоною.
"В умовах слабких інституцій, де немає невідворотності покарання, питання кримінальної відповідальності втрачає сенс", –констатуютьуЦентрі соціально-економічних досліджень CASE Україна.
Слабкі чи, точніше кажучи, нульові результати боротьби з контрабандою – спільна відповідальність низки органів, проте левова частка лежить на Офісі президента. За словами народного депутата Ярослава Железняка, уряд за вказівкою з Банкової вже п'ять місяців саботує реформу митниці і прямі норми закону про запуск прозорого конкурсу на його голову.
Так само з початку літа Офіс президента почавсаботуватифінальні етапи конкурсу на відбір нового голови Бюро економічної безпеки. Саме його детективи тепер повноважні вести кримінальні провадження за контрабандними статтями.
Це наводить на думку, що Офіс президента зацікавлений у збереженні статус-кво, через що,за його ж данимизразка 2021 року, бюджетщорічно втрачає понад 300 млрд грн. Майже стільки у 2025 році не вистачає на фінансування ЗСУ.
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.