Цими днями півтори сотні освітян та профільних управлінців зібралися в Одесі для обговорення особливостей упровадження освітньої реформи в нашій області. Захід організувало Міністерство освіти і науки України в партнерстві зі швейцарсько-українським проєктом DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» та за сприяння Одеської ОВА.
Серед учасників — представники МОН, обласної та районних військадміністрацій, керівники органів управління освіти територіальних громад, закладів середньої, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти, експерти проєкту DECIDE.
Слід зауважити, що із 2027-го учні почнуть здобувати три-річну профільну середню освіту (10—12 класи) за двома спрямуваннями: академічним та професійним. Одним із ключових етапів підготовки до реформи є формування спроможної мережі таких закладів та побудова нової інфраструктури. А забезпечення доступної та якісної освіти — компетенція органів місцевого самоврядування. Тому дискусії, які сьогодні тривають, є вельми актуальними і доленосними.
Власне для того, щоб урахувати ситуацію на місцях, розробити вимоги до ліцеїв, які відображатимуть реалії і спромож-ність громад дотримуватися цих вимог на практиці у майбутньому, МОН, перш ніж визначитися з новою мережею профільної середньої освіти і запропонувати відповідні зміни до законодавства та нормативних документів, проводить обговорення в регіонах.
Для успішної реалізації реформи потрібно створювати великі академічні ліцеї, які будуть відокремлені від початкової та базової шкіл і доступні всім учням, незалежно від місця проживання, — у великому місті чи маленькому селі. Тут старшокласники зможуть здобути якісну освіту: обрати профіль навчання з поглибленою проф-орієнтаційною підготовкою, інтегровані курси/предмети в межах та поза профілем.
Учасники заходу обговорили цілий перелік важливих пунктів: передумови впровадження реформи, суть змін та нововведень, питання щодо засновників академічних ліцеїв, можливі умови співробітництва територіальних громад, моделі фінансування.
Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України, виступаючи на заході, зазначив:
— Старшокласники перевантажені: кількість обов’язкових предметів надто велика, а кількість уроків через обмеженість навчання двома роками — замала для якісного опанування програми. А ще школи часто не забезпечують для уч-нів належний вибір освітніх профілів для індивідуального розвитку та підготовки до вступу в заклади вищої освіти.
Окрім того він звернув увагу на необхідності врахування територіальної доступності профі-льної середньої освіти. Згідно з міжнародним дослідженням якості освіти PISA-2022, розрив між учнями з міст та учнями із сіл становив: у читанні — майже 5 років навчання, у математиці — більш ніж 4,5 року, у природничо-наукових дисциплінах — майже 4 роки. Реформа профільної середньої освіти ставить за мету подолати цей розрив.
А для цього, зауважив посадовець, необхідно забезпечити всіх учнів якісним навчанням: дати можливість обирати профілі відповідно до їхніх прагнень, за потреби зручно доїжджати до великих багато-профільних ліцеїв чи проживати поблизу кількох монопро-фільних закладів.
— Реформа профільної середньої освіти — це продовження реформи «Нова українська школа», найскладніший її етап. Ми плануємо змінити одночасно зміст освіти, підходи до організації освітнього процесу і мережу закладів, три взаємопов’язані компоненти. Зміни у змісті освіти та підходах до організації навчання не запрацюють без зміни мережі закладів — відокремлення старшої школи, створення великих ліцеїв, у яких реально забезпечити учнівству вибір предметів і курсів. Я бачу, що голови громад та освітяни розуміють важливість реформи й готові робити кроки для їх реалізації. Упевнений, що у співпраці ми зможемо зробити старшу школу такою, якою її хочуть бачити учні, — сказав Андрій Сташків.
Сергій Колебошин, народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, вважає:
— Зміни у профільній середній освіті — невідворотні. Першочергово громадам зараз необхідно свідомо попрацювати над мережею освітніх закладів. Досвід децентралізації свідчить, що підходи до формування мережі в Одеса та громадах області мають бути різними. А відтак слід враховувати досвід і дискусії, які відбувалися на етапі децентралізації».
Антон Шалигайло, заступник голови Одеської ОДА, переконаний, що якісна освіта — внесок у людський капітал ре-гіону:
— В Одеській області налічується 91 громада. Кількість учнів, які потенційно навчатимуться у ліцеях і професійних коледжах у 2030 році, — понад 84,8 тисячі (це нинішні 4—6 класи). Завданням реформи про-фільної освіти є забезпечення надання якісних освітніх послуг усім жителям. Тож формуючи мережу закладів, важливо враховувати особливості й можливості кожної територіальної громади.
Валентина Полторак, менеджерка проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU, підкреслила:
— Для успішного запуску реформи важливо спілкуватися з громадами, налагоджувати діалог та шукати оптимальне рішення, яке дасть змогу дітям здобувати якісну освіту. Ми хочемо, щоб старша школа була якісною, професійно орієнтованою, з новою матеріально-технічною базою, доступною для всіх дітей, незалежно від їхнього місця проживання.
Олександр Лончак, директор департаменту освіти і науки Одеської ОДА, наголосив, що працювати над впровадженням реформи повинні всі разом, об’єднуючи зусилля місцевого, обласного і державного рівнів, ухвалюючи об’єктивні та виважені рішення, оперативно інформуючи батькі-вську громадськість:
— Основним завданням реформи є створення мережі потужних академічних ліцеїв, у яких старшокласники зможуть обирати освітній профіль із поглибленою профорієнтаційною підготовкою. І тут дуже важливо почути та врахувати думку громад, зокрема й батьківської спільноти, їхню позицію.
Громадські обговорення, які зараз тривають у регіонах, — це платформа для діалогу та планування, де Міністерство освіти і науки, експерти, освітні управлінці та голови громад спільно напрацьовують підходи до впровадження цієї реформи.
Уже до 1 вересня цього року відповідно до закону «Про повну загальну середню освіту» мають бути затверджені плани формування мережі закладів про-
фільної середньої освіти, щоб наступного бюджетного року розпочати підготовку таких закладів до впровадження реформи. Отже не варто гаяти час. Від сьогоднішніх рішень залежить, якою буде освіта наших дітей.
Ольга ФІЛІППОВА